Vær forberedt på vinteren

Sneen er allerede kommet. Er du klar?

Af Rasmus Thomsen – 16-11-2016

Som mange rundt omkring i landet nu har erfaret, så har der allerede ligget sne mange steder. Det kan kun formodes at det kommer tilbage. Mange er det formentlig kommet bag på, hvorfor der stadig kører mange rundt med sommerdæk noget tid endnu.

Derfor er det ekstra vigtigt at være opmærksom i trafikken, hvilket er noget som vi her hos DigiTach gerne vil hjælpe med. Derfor har vi stykket en guide sammen som kan give et overblik over hvad man skal være opmærksom på når man er ude at køre. Samt nogle iskolde vinterfacts.

Glatføre

Der er forskellige former for glatføre. Alle sammen kan få bilen på glatis, så derfor er det vigtigt så vidt muligt at være forberedt på lidt af hvert.

Eksempelvis:

Rim

Når vejen er under 0 °C, men dugpunktstemperaturen ligger over, får vi den mest almindelige form for glatføre i Danmark, nemlig rim.

Rim er forholdsvis nem at forudse, og derfor bliver der ofte saltet på forhånd, hvorved dens almindelighed jo er en god ting.

Snefald

Kan man stole på vejrudsigten? Til tider ja, og der bliver derfor også her proaktivt saltet på vejene.  Derudover kører der sneplove rundt hvorefter der bliver saltet igen, for at fjerne den resterende sne samt for at forhindre frysende våde vejbaner. Men hvis der er vind forbundet med et eventuelt pludseligt opstået snefald, opstår der nemt fygning hvilket kræver særlig forsigtig kørsel, såfremt man ikke vil ende i en snedrive.

Frysende våde vejbaner (IsLag)

Frysende våde vejbaner kaldes også blot for islag. Her begynder glatføret at blive rigtig glat og uforudsigelig. Dette fremkommer oftest, hvis det efter et regnvejr klarer op til fuld sol. Dette får nemt temperaturen til at falde og dermed fryse vandet på vejbanerne til is. Dette kan på overraskende kort tid give ekstremt glatte veje.

Frysende regn (IsSlag)

Dette vejrfænomen er heldigvis ikke noget som sker alt for ofte. Når det sker, er det fordi:

  1. Nedbøren i atmosfæren er gennemgående kold.
  2. På vej ned møder nedbøren en varmere del af atmosfæren med en temperatur på over 0 grader. Dette får nedbøren til at smelte.
  3. Nedbøren nedkøles så igen nær den kolde jordoverflade. Dette er det såkaldte underkølet regn.
  4. Når denne nedbør så rammer en overfalde, af enhver slags faktisk, så splatter det ud og bliver til is. Dette skaber lynhurtigt is på vejene og kan derfor hurtigt give vanskeligheder i trafikken.

Hvad sker der når vejene bliver glatte?

Fra d. 1 oktober til 30 april bliver der fra vintercentralen i Aalborg holdt øje med vejrforholdene, og såfremt der er risiko for forskellige vejrtilfæde tilkaldes enten plove eller saltbiler.

Derfra følges situationen og alt lige fra placering af de sneryddere/saltbiler der befinder sig på vejene til saltforbruget overvåges. Der sendes desuden også info til forskellige medier så trafikanter også kan følge med i vejret og rydning/saltningsprocessen.

I vintermånederne hvor der er døgnbemanding på overvågningscentralen, foregår der også en del præventiv vinterforebyggelse, som egentligt bare betyder at der saltes før det bliver glat, så det ikke bliver glat. Det er både billigere og bedre for miljøet at håndtere problemerne før de for alvor er i gang. Ved drivedannelse sættes sneryddere ind. De fleste saltninger foregår om natten uden for myldretid.

Udgifter til staten

Vinteren bliver naturligvis forsøgt bekæmpet for trafikanternes sikkerhed bedst muligt, hvilket jo ikke ligefrem er billigt. Det hele kommer naturligvis an på om vi får en mild vinter eller en hård vinter. For nogle år tilbage løb centralen ligefrem tør for salt som nogle måske husker. Tørt vejr kræver generelt ikke så meget salt som fugtigt vejr, selv ved lave temperaturer.

I Danmark er der omkring 2500 personer beskæftiget med vintertjeneste, derudover bruges der 55.000 tons salt på statsvejene og 300.000 tons på hele vejnettet.

Ud fra dette kan de fleste nok regne ud, at processen i at holde vejene farbare om vinteren koster en hel del. En ganske normal vinter koster omkring 1 mia. kr.

Kør sikkert

Uanset hvad, så er det nok de færreste der helt kan undvære bilen i vinterperioden, og derfor er der også visse forholdsregler man kan gøre sig, hvis man ønsker en ”skridningsfri” kørsel. Vejdirektoratet har udarbejdet nogle gode vinterråd, hvilke er som følger direkte citeret:

”1. Orienter dig om glatføreforholdene på vejene inden du kører hjemmefra. Enten via medierne eller på Vejdirektoratets egen side Vintertrafik.dk

2. Tag hjemmefra i god tid så du kan køre roligt og forsigtigt, hvis vejen er glat

3. Pas særligt på ved udsatte steder hvor der er større risiko for glatføre. Det gælder specielt ved skovstrækninger, lavtliggende områder og på og under broer.

4. Bemærk at glatføre ikke altid kan ses. Kør derfor forsigtigt, også selv om vejen umiddelbart ser fin ud. ”

Kør forsigtigt og god vinterperiode!

 

 

 

Kilde: Vejdirektoratet

Comments are closed.

Bliv ringet op!