Vintertjeneste og køre- & hviletid

Vintertjeneste og køre- & hviletid

Vintertjeneste, hvor der køres med saltspreder og sneplov er som udgangspunkt ”undtaget kørsel” i forhold til køre- & hviletidsreglerne. Er der derimod tale om kørsel med ophobet sne er du underlagt reglerne om køre- & hviletid.

Du skal dog være opmærksom på hvordan rigspolitiet tolker reglerne omkring ugentlig hviletid, når der udføres vintertjeneste, særligt når vintertjenesten foregår i weekenden. Da det ikke længere er lovligt at udskyde den ugentlige hviletid til ugen efter.

 

Hvordan skal jeg forholde mig til den ugentlige hviletid?

En chauffør der har udført arbejde underlagt køre-& hviletidsreglerne ugen op til en weekend, skal senest påbegynde sin ugentlige hviletid 6 x 24 timer efter seneste ugentlige hvil.

For en chauffør, der udfører snerydning eller saltning i weekenderne, betyder dette at han ikke må have haft underlagt kørsel i dagene op til en weekend. Da det ugentlige hvil skal afholdes i ugens løb, for lovligt at må udføre vintertjeneste i weekenden.

 

Hvordan skal jeg forholde mig til den daglige hviletid?

Det er tilladt i forlængelse af sin daglige kørsel, at foretage vintertjeneste og derved udsætte sit daglige hvil. Man skal dog være opmærksom på, at det daglige hvil, skal afholdes inden der igen udføres arbejde der er underlagt køre- & hviletids reglerne.

 

Web-Shop: Tachograf papir - Tachograf Ruller 3 stk.

 

Hvordan skal vintertjeneste registreres?

Når en chauffør udfører vintertjeneste og dermed undtaget kørsel, er det ikke et krav at der anvendes førerkort.

DigiTach anbefaler dog, at man stadig benytter sig af førerkortet, hvis der på et senere tidspunkt bliver behov for, at kunne dokumentere kørslen overfor politi og myndigheder. Dette bevirker samtidigt, at der ikke er manglende kilometer på fartskriver eller førerkort.

Registrering af undtaget kørsel!

Følgende er fra rigspolitiets forskrifter om kontrolapparatforordning stk. 2.1.3.3

Hvis føreren i en arbejdsperiode udfører ”undtaget-kørsel” før eller efter kørsel, der er omfattet af forordningen, skal kørslen registreres som ”andet arbejde” under tegnet.

Som eksempler på registrering af ”undtaget kørsel” kan nævnes følgende:

 

Automatisk download af tachograf-data

 

Kørsel efter underlagt kørsel:

’En fører påbegynder med førerkort en arbejdsperiode med en kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, afbryder med et hvil på 5 timer og udfører derefter ”undtaget-kørsel” (fx snerydning). Denne kørsel kan udføres uden eller med anvendelse af førerkort, og kørslen registreres som angivet under afsnit ”Kørsel uden førerkort” og afsnit ”Kørsel med førerkort”.’

Kørsel før underlagt kørsel:

’En fører påbegynder arbejdsperioden med ”undtaget-kørsel” og udfører derefter kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Denne kørsel kan påbegyndes straks efter ”undtaget-kørslen” eller efter et kortere hvil, der ikke afbryder arbejdsperioden. Den forudgående ”undtaget-kørsel” kan udføres uden eller med anvendelse af førerkort , og kørslen registreres som angivet under afsnit ”Kørsel uden førerkort” og afsnit ”Kørsel med førerkort”.’

Kørsel uden førerkort

’Anvender føreren ikke førerkortet ved forudgående ”undtaget-kørsel”, skal denne kørsel registreres som ”andet arbejde” på førerkortet under tegnet , når føreren påbegynder kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Hvis føreren efter at have udført kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, i arbejdsperioden efterfølgende udfører ”undtaget-kørsel” uden anvendelse af førerkort, skal vedkommende næste gang, førerkortet anvendes, indlæse og registrere ”undtaget-kørslen” på førerkortet som ”andet arbejde” under tegnet.’

Kørsel med førerkort

’Anvendes førerkort under ”undtaget-kørsel”, skal kørslen altid registreres i kontrolapparatet som kørsel ”Out”, da kørslen ellers registreres som ”almindelig kørsel”, der vil blive medregnet i førerens samlede køretid i arbejdsperioden. Såfremt føreren anvender førerkort under ”undtaget-kørsel” og registrerer kørslen som ”Out”, vil kørslen ikke efterfølgende skulle indlæses manuelt som ”andet arbejde”. Anvender føreren sit førerkort under alle former for kørsel, vil de manuelle indlæsninger på førerkortet således kunne begrænses.’

Se hele forordningen på: Forskrifter for brug af kontrolapparater

Comments are closed.

Bliv ringet op!